O budowaniu relacji uczeń- nauczyciel, czyli co wiemy o tutoringu.

5 kwietnia, 2022
Pojęcie tutoringu coraz częściej pojawia się w polu zainteresowań placówek oświatowych. Dzieje się tak nie bez powodu. W czasach postępującego procesu rozwoju internetu, autorytet nauczyciela budowany na kompetencji do przekazywania wiedzy zdaje się upadać. Każdy przecież wie, że wszelkie informacje oraz odpowiedzi, nawet na najtrudniejsze pytanie, są dostępne w sieci.
 
Współcześnie, dochodzi więc do redefinicji roli nauczyciela. Opierając się na zasadach tutoringu oraz na partnerskiej relacji uczeń- wychowawca, pragniemy tworzymy w naszej szkole atmosferę współpracy. Uwalniamy nauczycieli z ograniczających, szablonowych scenariuszy zajęć oraz roli urzędnika formatującego uczniów wedle przyjętych wymogów.
 
Wierzymy, że nawiązywanie głębszych relacji, wzajemne zaufanie oraz rozwijanie indywidualnych talentów każdego ucznia jest kluczem do skutecznej edukacji. W tej sytuacji nauczyciel staje się tutorem – inspirującym partnerem, który jest jednocześnie pośrednikiem wiedzy, jak i towarzyszem w jej zdobywaniu. Szacunek oraz wzajemne zaufanie stają się fundamentami dla budowania własnej wartości i podwalin wiedzy każdego ucznia.
 
Jak pracuje tutor?
Tutor, poprzez rozmowy, budowanie zaufania oraz znajdowanie wspólnego języka, koncentruje się na mocnych stronach swoich podopiecznych. Budując partnerskie, równe relacje z uczniami nadaje kierunek rozwoju, motywuje, wyznacza cele oraz zmienia przekonania blokujące rozwój. Wspomaga w planowaniu ścieżki edukacyjnej, uważnie słucha potrzeb oraz uwzględnia indywidualne możliwości każdego dzieci.
 
Jak pracuje szkoła oparta na tutoringu?
Nasuwać może się pytanie – jak połączyć partnerską wizję relacji uczeń- nauczyciel z potrzebą realnej nauki oraz realizacji podstawy programowej? Jako szkoła pragniemy dostosowywać się do możliwości każdego ucznia. Tworzymy wspólnotę, która wspólnie określa cele oraz sposób ich osiągnięcia. W atmosferze wsparcia i odpowiedzialności, realizujemy podstawę programową – zarówno w sferze dydaktyki, jak wychowania. Kładziemy nacisk na umiejętności oraz postawy, które nie tylko dostarczą dzieciom wiedzy książkowej, ale także ukształtują świadomych młodych ludzi – odpowiedzialnych, ciekawych świata, którzy rozbudzeni potrzebą wiedzy, dociekają, analizują i rozumieją, a nie tylko zapamiętują.